Lavkarbo diett!

Jeg har nå vært på lavkarbo-diett en liten stund og vil prøve meg på det. Jeg har funnet ut at lavkaloridietter er ikke noe for meg, jeg er konstant sulten, har lite energi, blir trøtt, tenker konstant på mat og blir fristet av alt andre spiser. Lavkarbo derimot kan jeg spise alt, bare med det unntaket at jeg lager dem lavkarbovis. I tillegg kan jeg spise kjøtt, og bli mett til hvert måltid. Eneste jeg må passe på er at jeg ikke får i meg mer enn 50-60g karbohydrater på en dag. Kjøtt inneholder ingen karbohydrater og grønnsaker inneholder lite. Det jeg må passe meg for er frukt, mel, poteter, mais og sukker. Om du absolutt må spise noe fruktrelatert, så er faktisk bær det beste du kan velge. Dietten trenger heller ikke være dyr, så jeg har faktisk råd til den!

Karbohydrater får blodsukkeret til å stige og produsere altfor mye insulin for å balansere det, og det er insulinet som fører til fettlagring på kroppen. Derfor kan du i en lavkarbodiett kose deg med fettholdige produkter du ikke kan i andre dietter, og likevel få resultater. Eksempler på slike fettholdige produkter er ost, kremfløte. smør og bacon. Men du må nok gi opp brød og pasta, eller i hvert fall erstatte brødet med en lavkarbovariant.

Framover nå så kommer jeg til å poste oppskrifter basert på lavkarbodietten min, og om jeg faktisk får fremgang i vektnedgangen og formen min, så kan dere være sikker på at det også kommer med. For øyeblikket har jeg et innlegg på vent om lavkarbo pizza, men det kommer etterhvert som har har forsøkt forskjellige bunner og gitt dem en karakter. Det kan ta en stund ettersom jeg ikke akkurat spiser pizza hver dag, men i mellomtiden kan dere kose dere med andre innlegg så lenge!

7 kommentarer om “Lavkarbo diett!

  1. anneting: Er litt deilig å kunne spise seg mett også, uten å overdrive matinntaket da.. Så på oppskriften din, er nesten lik den jeg har skrevet inn først der. Det var den oppskriften som innspirerte meg til det innlegget, og pizzaen var såååå god!Er kvalm enda og vil aldri spise igjen, jeg spiste altfor mye av dem..XD
    Men om du har andre oppskrifter så tar jeg gjerne imot, alltid greit å prøve noe nytt om det så er pizzabunn eller noe annet=)

    Liker

  2. Absolutt! Eg held meg til max 50g karbohydrat pr. dag men eg brukar helst så lite fett som mogleg. Syns det blir litt kvalmande dersom det er for mykje. Men det er godt å kunne ta seg ein god klatt med creme fraiche eller røme som saus til maten. NAMNAM!
    Der ligge litt andre lavkarbooppskrifter under matlagingskategorien min på bloggen. Tenkte eg skulle legge ut meir men eg er ikkje komt så langt =)

    Liker

  3. anneting: Prøver på det samme selv, ikke få i meg så mye fett. Men så har jeg helger der jeg spiser litt mer fett da, mens jeg i ukedagene pleier å begrense det.
    Kommer sikkert til å prøve ut et par av de oppskriftene, mulig jeg deler noen av dem med link om de faller helt i smak! Har ikke så mange egne lavkarbo-oppskrifter selv så..=)

    Liker

  4. Om du prøvar så håpar eg det smakar! Kan fresten tipse deg om «fiber balance» knekkebrøda frå wasa. Kanskje du kjenner til dei frå før?
    Dei har bare 5g karbohydrat pr. knekkebrød. Veldig greit å kunne ta til når ein må hive seg ut døra eller ikkje orkar å lage noko =)

    Liker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..